Skredkurs

Var for noen uker siden med på skredkurs i Jostedalen.

Arrangør var Fimbul Jostedal i flott pudderføre i flott skiterreng oppi jostedalen.

På vei opp skredet1. dag, Fredag hadde vi noen timer teori på jostedal hotell før vi reiste opp på myri og inn Vanndalen.

Her viste kurslederen oss noen svære skred som hadde gått under mildværet tidligere i januar. Det var trygt å gå inn i skredutløpsonen nå, og det var imponerende hvor store snø og is masser som hadde kommet ned fra Åsaskaret. Her hadde ikke plastspade vært til noen nytte.

Bjørnar står ved en stor snøball som har kommet ned skredet.Tok så fram sender/mottaker og gjorde de første forsøkene på å søke, gikk så videre oppover Vanndalen og gjorde de første hellingsvinkel vurderingene av motbakkene. Til slutt tok vi i bruk spadene og laget en snøprofil av snølaget.

Dagen avsluttet med nydelig føre ned til parkeringsplassen!

Etter 2 timer pause var det mer teori, nå tok vi for oss planlegging av tur og hvordan man kan bruke kartene til å se for seg beste rutevalget.

Vi måtte selv planlegge turen for dagen etter,  fikk her to alternativ: begge involverte Geisdalsnosi. Enten via Geisdalen eller inn Vetlegeisdalen og så rett opp Vestsida. Etter å ha studert kartet. konkluderte vi med at etter å ha gått i skyggen i hele dag kunne det friste med litt sol i morgen, vi bestemte oss derfor å gå inn mot Vetlegeisdalshalsane. og ta en ny vurdering der om vi ville opp på Geisdalsnosi, eller alternativt ryggen overfor Nosakollen.

Dag 2. Lørdag

På'n igjenBikkjekaldt kl 9 ved skulen -17 grader, oppe på Myri ca.300m høyere var det  behagelig nes-temperatur på –5.

Vi gikk i raskt tempo oppover og kjempa om å komme først inn i sola. Her delte vi oss i to grupper som fikk vurdere hvor vi ville gå videre. Valget var lett, vi gikk etter sola. Måtte så vurdere via kart og terreng hvor vi ville gå opp på ryggen. Gruppene tok her nesten like valg, kanskje litt for likt for vi kom litt for nært hverandre med tanke på at en gruppe kan løse ut ras som tar med den andre gruppen. På vei opp ryggenKurslederen oppdaget dette og tok ut ny kurs for å komme litt unna de andre.

Vel oppe på ryggen var det tid for lunsj med påfølgende kursing i flersøk med mottaker.

Lunsj i sola!

Vindstille og varmt i januarsola!

Dagen avsluttet med nydelig føre ned til parkeringsplassen!

Mer teori på kvelden med konsekvensreduserende tilbehør og spesielt vektlegging på slideshow med kurslederens skibilder.  =)

Dag 3 Søndag

Ny plass, ny motbakke, nå var det opp til Lioksli, like flott vær!

Kursleder pratet uavbrutt i 3 dagerBratt opp, har taes det ut rutevalg.

Lunsj i Sola

Vel oppunder toppen gravde vi oss ett skredfelt, her var det mer kursing i bruk av sender/mottaker, søkestang og snøgraving.Alle i arbeid!

Interessant å se hvor mye energi man kan bruke på å grave nedover kun 20cm unna objektet og ikke finne noe. Her lærte vi hvor nyttig det kan være med søkestang (90º vinkelrett) for å få objektreff før man begynner å grave…

Graving!Graving

Håvard som er “proffesjonell gravar» viste  hvordan man effektivt graver opp ett objekt i snøen.

Dagen avsluttet med nydelig føre ned til parkeringsplassen!

Alt i alt et meget bra og intensivt kurs, kurslederene la mye vekt på  at vi selv skal kunne vurdere snø og terreng for å kunne ta rett rutevalg og hvordan man organiserer og søker om skredet skulle komme.  Meget viktig kunnskap å ha med seg når man går tur i fjella våre.